تفاوت بین Earthing و Neutral

تفاوت بین نول و زمین

 

تفاوت بین نول و زمین

 

 

در این مقاله به تفاوت زمین و نول در مدار برق و هدف آنها آشنا می شویم. ( تفاوت بین نول و زمین )

 

 

در منبع تغذیه سه نوع سیم فاز، نول و ارت وجود دارد. مردم همیشه فرض می کنند که خنثی و زمین یکسان هستند. زیرا آنها هیچ جریانی ندارند. درست است که زمین و خنثی هر دو نارسانا هستند (زمین تا حدی جریان نشتی را حمل می کند)، اما هر دو تفاوت های چشمگیری دارند. ( تفاوت بین نول و زمین )

هدف هر دو زمین و خنثی یکسان نیست. در این پست تفاوت اتصال زمین و نول را خواهیم دید.

 

Neutral چیست؟

همانطور که می دانید، در هر مسیر الکتریکی، مدار از دو پتانسیل تشکیل می شود، و جریان از  فاز و نول اجازه عبور می دهند. فاز سیم رسانایی است که دارای جریان است و نول سیم رسانایی است که جریان ندارد اما فقط با هدایت مجدد آن به نقطه منبع، مسیر جریان را کامل می کند.

بنابراین، یک سیم neutral برای تکمیل حلقه جریان، جریان  یک مدار استفاده می شود. بدون سیم neutral، جریان از طریق Load عبور نمی کند و حلقه جریان تکمیل نمی شود. به آن نقطه پتانسیل صفر نیز می گویند.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، بار به دو نقطه فاز (خط قرمز) و خنثی (خط سیاه) متصل است. نقطه سوم به زمین متصل است. ( تفاوت بین نول و زمین )

 

تفاوت بین نقطه خنثی و زمین

 

زمین چیست؟

هر تجهیزاتی که در یک کنترل پنل استفاده می شود (با توان کم یا توان بالا) مقداری جریان نشتی الکتریکی یا نویز در حین کار ایجاد می کند.

هنگامی که با سایر تجهیزات اطراف خود تداخل داشته باشد باعث عملکرد ناگهانی و ایجاد اختلال در مدار می شود. آنها خروجی مورد نیاز را ارائه نمی دهند و در شرایط خطا باعث ایجاد شوک الکتریکی می شوند.

در چنین شرایطی، جریان بسیار بالایی از مدار می گذرد و این احتمال وجود دارد که به مسیر تعیین شده خود نرود، بلکه از بدنه فلزی ماشین ها یا پانل ها عبور کند.

وقتی هر شخصی با این مسیر تماس پیدا کند مستعد برق گرفتگی خواهد بود. بنابراین این جریان های نشتی تهدیدی برای محیط اطراف به شمار می روند. پس باید این جریان ها را به مسیر دیگری منحرف کرد. این کار با ارتینگ ( Earthing )  انجام می شود. ( تفاوت بین نول و زمین )

ارتینگ ( Earthing ) وسیله ای است که انرژی الکتریکی را مستقیماً به زمین می دهد (گودال زمین) و با کمک مقداری non-current حمل کننده قسمتی از تجهیزات یا اتصال خنثی سیستم تغذیه به زمین انجام می دهد.

جریان نشتی یا خطا به زمین می رسد که پتانسیل صفر دارد. این عمل آن را خنثی سازی  می کند و محیط اطراف را از آسیب محافظت می کند.

ارتینگ به اندازه گیری مقدار مقاومت زمین بررسی می شود. در حالت ایده آل باید بین 0-5 اهم باشد. این مقاومت باید به صورت دوره ای اندازه گیری شود تا محیط ایمن حفظ شود. ( تفاوت بین نول و زمین )

 

آیا می توانیم زمین را به جای خنثی برای جریان رسانا وصل کنیم؟

آره؛ در صورت نیاز، می توانید به جای سیم خنثی، یک سیم زمین را برای تکمیل مسیر فعلی وصل کنید. این به این دلیل است که جریان برای تکمیل نیاز به یک مسیر دارد. و همانطور که نول همان کار را با پتانسیل صفر انجام می داد، یک سیم ارت نیز می تواند با تکمیل مسیر با پتانسیل صفر در آن، همین کار را انجام دهد. ( تفاوت بین نول و زمین )

اما، این فقط در موارد نادر انجام می شود. زیرا در این صورت، ارتینگ امکانات ایمنی را فراهم نخواهد کرد. و می تواند باعث آسیب به مدار شود. زمین در درجه اول برای اهداف ایمنی استفاده می شود. سیم خنثی برای تکمیل مسیر جریان با سیم فاز استفاده می شود.

 

تفاوت بین زمین و نول

در زیر نکات اصلی که تفاوت بین زمین و خنثی را نشان می دهد آورده شده است.

  1. ارتینگ مسیری با مقاومت کم است که برای حمل جریان نشتی استفاده می شود و از هر گونه آسیب به مدار جلوگیری می کند. در حالی که خنثی یک مسیر رسانایی است که برای تکمیل جریان مدار استفاده می شود.
    از آن به عنوان نقطه زمین برای برق دار شدن استفاده می شود. در حالی که خنثی به عنوان نقطه بازگشت برق گفته می شود.
  2. سیم ارت را نمی توان به سیم نول تبدیل کرد، اما سیم نول را می توان به سیم ارت تبدیل کرد.
  3. اتصال زمین ممکن است به طور جداگانه توسط یک سیم خنثی متصل شود. سیم خنثی فقط نیاز به اتصال جداگانه دارد.

 

به این ترتیب تفاوت زمین و خنثی را دیدیم. ( تفاوت بین نول و زمین )

 

 

برای مطالعه در مورد اندازه گیری جریان به روش اختلاف فشار اینجا کلیک کنید.

برای مطالعه بیشتر روی موارد مشابه کلیک کنید.

 

1 دیدگاه

به گفتگو ملحق شوید و نظرتان را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید