تفاوت بین کنتاکتور و رله

Difference Between Contactor and Relay

تفاوت بین کنتاکتور و رله

 

 

خب، اکثر ما با رله ها و کنتاکتورها آشنا هستیم. برای درک از تفاوت بین کنتاکتور و رله توضیحات کاملی را خواهید خواند. هر دو دستگاهی هستند که برای روشن یا خاموش کردن منبع تغذیه از ورودی به خروجی استفاده می شوند. این به کنترل اتصالات الکتریکی یک مدار کمک می کند. هر دو به یک شکل کار می کنند، اما تفاوت هایی نیز بین آنها وجود دارد. در این پست تفاوت کنتاکتور و رله را خواهیم دید. ( تفاوت بین کنتاکتور و رله )

Difference Between Contactor and Relay

 

 

رله چیست؟

یکی از مهمترین قطعات مورد استفاده در تابلو برق رله می باشد. رله دستگاهی است که بر اساس ولتاژ ورودی که به آن اعمال می شود، کنتاکت های خود را باز یا بسته می کند. ( تفاوت بین کنتاکتور و رله ) بنابراین، در اصل، یک نوع کلید است که در کنترل مدارهای الکتریکی استفاده می شود. نیازی به روشن یا خاموش کردن دستی مخاطبین نیست. کار توسط یک رله به صورت خودکار انجام می شود.
Relay
همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است، رله دارای 5 کنتاکت است – پتانسیل مثبت و منفی برای منبع تغذیه، مشترک، NO (به طور معمول باز) و NC (به طور معمول بسته).
هنگامی که پتانسیل ورودی اعمال نمی شود، ولتاژ اعمال شده در تماس ترمینال مشترک از تماس ترمینال NC عبور می کند. زیرا معمولاً بسته است و با روشن شدن رله باز می شود. در آن زمان، هیچ تماس پایانه ای باز نمی شود. ( تفاوت بین کنتاکتور و رله )
هنگامی که پتانسیل ورودی اعمال می شود، ولتاژ اعمال شده در تماس ترمینال مشترک از تماس ترمینال NO عبور می کند. زیرا معمولاً باز است و با روشن شدن رله بسته می شود. در آن زمان، کنتاکت ترمینال NC باز می شود
Relay

کنتاکتور چیست؟

کنتاکتور وسیله ای است که برای کنترل منبع تغذیه سه فاز در مدار الکتریکی استفاده می شود. نقش آن روشن یا خاموش کردن منبع تغذیه عرضه شده در خروجی آن است.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می شود، کنتاکتور به طور کلی دارای سه اتصال است – یک منبع تغذیه سه فاز، یک کنتاکت برای انرژی دادن به آن و یک کنتاکت برای ارائه بازخورد به PLC یا هر اینترلاک الکتریکی دیگر. ( تفاوت بین کنتاکتور و رله )
تصویر نشان داده شده به طور کلی تنظیمات مورد استفاده برای اتصال یک کنتاکتور را توصیف می کند.
اجازه دهید عملکرد یک کنتاکتور را درک کنیم. هنگامی که کنتاکتور روشن می شود (با تامین برق A1 و A2)، منبع تغذیه سه فاز متصل شده در پایانه های ورودی (L1, L2, L3) به ترمینال خروجی (T1, T2, T3) را روشن می کند.
کنتاکتور سپس بازخورد در حال اجرا خود را از طریق یک کنتاکت کمکی متصل به آن (در اینجا NO و COM) به PLC ارسال می کند. ( تفاوت بین کنتاکتور و رله )
Contactor
در اینجا، A1 و A2 کنتاکت های برقدار هستند. گزینه های DC و AC در آن موجود است. NO/NC و COM کنتاکت های کمکی هستند که بسته به سوئیچینگ کنتاکتور انرژی می گیرند.
L1، L2 و L3 ترمینال های سه فاز ورودی هستند. T1، T2 و T3 ترمینال های خروجی سه فاز هستند. L1 به T1، L2 به T2 و L3 با روشن شدن کنتاکتور به T3 سوئیچ می شود. ( تفاوت بین کنتاکتور و رله )

تفاوت کنتاکتور و رله

تفاوت های اصلی بین کنتاکتورهای الکتریکی و رله ها در زیر آمده است.
  1. اولین تفاوت ظرفیت بار است. کنتاکتورها طوری طراحی شده اند که ظرفیت جریان بالاتری نسبت به رله داشته باشند. این به این دلیل است که کنتاکتورها در مقایسه با رله‌ای که برای منبع تغذیه سه فاز طراحی نشده‌اند، نیاز به تامین سه فاز دارند.
  2. رله ها به طور پیش فرض دارای دو کنتاکت هستند – NO و NC. هیچ گزینه ای برای غیرفعال کردن هر یک از آنها وجود ندارد. اما کنتاکتورها همانطور که قبلاً بحث شد دارای کنتاکت های کمکی هستند. که این گزینه را می دهد که یا از مخاطبین NO یا NC استفاده کنید یا نه. بستگی به برنامه ای دارد که از کنتاکتور استفاده می کنید.
  3. کنتاکتورها از نظر اندازه بزرگتر از رله هستند.
  4. رله ها معمولاً برای 250 ولت AC رتبه بندی می شوند، اما کنتاکتورها را می توان تا منبع AC 1000 ولت رتبه بندی کرد.
  5. رله‌ها در مقایسه با کنتاکتورهایی که دارای arc suppression system داخلی برای تحمل بارهای جریان بزرگ هستند، سیستم arc system داخلی ندارند.
به این ترتیب تفاوت بین رله و کنتاکتور را درک می کنیم. ( تفاوت بین کنتاکتور و رله )
برای مطالعه در مورد Air Circuit Breaker چیست؟ اصول کار و کاربردها کلیک کنید.

1 دیدگاه

به گفتگو ملحق شوید و نظرتان را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید