مهارت های زندگی ویژه کودکان

( آموزش مهارتهای زندگی کودکان )

آموزش مهارتهای زندگی کودکان

 

در این مقاله که به همراه ویدیو می باشد مهارت های زندگی کودکان به طور کامل توضیح داده می شود. مهارت هایی از جمله خودآگاهی، همدلی، تصمیم گیری، ارتباط موثر، مقابله با استرس، تفکر انتقادی، تفکر خلاق، رابطه بین فردی، توانایی حل مشکلات، مدیریت هیجان ها است که توسط دکتر هانیه هژبریان توضیح داده می شود.

 

 

 

 

 

 مهارت اساسی زندگی برای تجهیز فرزندتان برای دنیای واقعی

 

آیا تا به حال فکر کرده اید که فرزند شما واقعا چقدر مستقل است؟ آیا فرزند شما اگر مدتی تنها بماند می تواند از خودش مراقبت کند؟ آیا فکر می کنید فرزند شما به مهارت های ضروری زندگی برای رویارویی با دنیا مجهز است؟

 

در مورد آن فکر کنید!

برای کودکان بسیار مهم است که فراتر از صرفاً مدرسه بیاموزند. و نه، ثبت نام آنها در کلاس های مختلف فعالیت نیز کافی نیست.

اما نگران نباشید، ما به شما خواهیم گفت که این مهارت های مهم چیست و چگونه آنها را به فرزند خود بیاموزید!

 

اگر فرزندتان نتواند از خودش مراقبت کند، نمی‌تواند مهارت‌های اساسی زندگی یا ویژگی‌های شخصیتی مهمی را که در کنار او ایجاد می‌شود، توسعه دهد.

آموزش مهارت های زندگی به سادگی نمی تواند با قرار گرفتن در معرض کودک شما در مدرسه متوقف شود. برای یادگیری اهمیت آن، به کودک باید در خانه از طریق تجربیات و فعالیت های آموزشی آموزش داده شود.

همچنین بیایید ببینیم چگونه می‌توانید این مهارت‌ها را به فرزندتان بیاموزید.

 

مهارت هاي زندگي

 

 


دفاع شخصی اولیه

 

من مطمئن هستم که شما موافق هستید که در دنیای امروز، به ویژه، ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است، و توسعه دفاع شخصی نه تنها باعث می شود کودک احساس استقلال بیشتری کند، بلکه اعتماد به نفس بیشتری نیز دارد.

دفاع شخصی ضروری است – چه برای پسر یا دختر شما. اکثر مدارس این روزها روی آموزش دفاع شخصی اولیه به کودکان سرمایه گذاری می کنند. اما اگر مدرسه فرزندتان این کار را نمی کند، از فرستادن او برای کلاس های بیرون دریغ نکنید.

 

 


کمک های اولیه و اهمیت سلامت

 

نمی توانید انتظار داشته باشید که هر زمان که فرزندتان صدمه می بیند، نیش می زند یا جوش می خورد همیشه در کنار او باشید! پس چگونه می توان آنها را به گونه ای توانمند کرد که بتوانند در مواقع اضطراری تا زمانی که به بزرگسالی برسند مراقبت کنند؟

این اساساً چیزی است که مدرسه کودک باید پوشش دهد، اما من قویاً تقویت آن را در خانه با آموزش اقدامات ضروری کمک های اولیه به فرزندتان توصیه می کنم.

و این کار را می توانید با نشان دادن کیت کمک های اولیه و محتویات آن انجام دهید. بچه ها بالاخره یادگیرنده های عالی هستند!

یکی دیگر از مهارت های مهم این است که به کودک خود بیاموزید که مراقب سلامتی خود باشد. به جای اینکه کودکتان را مجبور به خوردن سبزیجات کنید، با او در مورد خطرات سلامتی ناشی از خوردن غذاهای ناسالم صحبت کنید و توضیح دهید که چگونه غذای سالم برای او مفید خواهد بود، به گونه ای که بتواند برای خودش اعمال کند.

به عنوان مثال: برای یک کودک علاقه مند به ورزش، در مورد غذاهایی صحبت کنید که به آنها استقامت و چابکی می بخشد و آنها را قادر می سازد در ورزش خود بهتر بازی کنند.

برای بچه هایی که به ویژگی های ظاهری مانند مو اهمیت می دهند، در مورد اهمیت اسیدهای چرب امگا 3 و غذاهای حاوی آن صحبت کنید.

 

مهارت هاي زندگي

 

 


 آنها را وادار به انجام کار خود کنید

 

بیا با آن روبرو شویم. وقتی بچه‌های ما بزرگ می‌شوند، به احتمال زیاد خانه را ترک می‌کنند تا تحصیل یا شغل خود را دنبال کنند. و اگر امروز به آنها مهارت های مسئولیت پذیری و زندگی روزمره آموزش داده نشود، در آینده برای آنها مشکل ساز خواهد شد.

بیشتر والدین هر کاری برای فرزندانشان انجام می دهند، آنقدر می دوند که کودک درگیر چیزی نشود. این نباید اینطور باشد.

چه در کنار هم گذاشتن کیف مدرسه و چه بردن بشقاب به آشپزخانه، مطمئن شوید که فرزندتان در قبال کارش «مسئول» است. این مهارت ها را همین الان آموزش دهید، قبل از اینکه خیلی دیر شود! و دست کمک دیگری در خانه وجود خواهد داشت،

نکته حرفه ای: همچنین می توانید یک جعبه فعالیت مانند Flintobox را امتحان کنید تا کودک را وادار به یادگیری و توسعه مهارت های مستقل کنید. فعالیت های Flintobox بسیار آموزشی است که در آن کودکان مفاهیم و مهارت های زندگی را از طریق بازی یاد می گیرند!

 

 


نحوه مدیریت زمان

 

احتمالاً تعجب می کنید که چگونه. خوب، شما می توانید این کار را با واداشتن فرزندتان به مسئولیت زمان خودش انجام دهید.

این کار را با تهیه یک ساعت زنگ دار برای آنها انجام دهید تا به جای اینکه شما آنها را از خواب بیدار کنید، از آن برای بیدار شدن به موقع برای مدرسه استفاده کنند.

از آنها یک برنامه ریز برای پیگیری کارهای مدرسه و سایر کارهای فوق برنامه و پیگیری کارهایی که باید تا چه زمانی انجام شود، بخواهید. هنگامی که آنها این کار را انجام می دهند، به طور خودکار شروع به دادن زمان مشخصی برای بازی و کار می کنند.

 

مهارت هاي زندگي

 

 


مهارت تصمیم گیری

 

تحصیلات، شغل، شرکای زندگی – تصمیمات مهم زیادی وجود دارد که باید در زندگی خود بگیریم. در مورد القای مهارت تصمیم گیری مناسب در سنین پایین به فرزندتان چطور؟

در اینجا نحوه انجام این کار آمده است – به روش های کوچک و ساده به آنها آموزش دهید که چگونه تصمیمات عاقلانه بگیرند. با درخواست از آنها برای انتخاب بین 2 فعالیت یا بازی شروع کنید. 2 نوع مختلف لباس; 2 ماده غذایی مختلف و غیره

هنگامی که این اتفاق بیفتد، کودک عواقبی را که هر تصمیمی ایجاد می کند، درک خواهد کرد. بنابراین فرزندتان را در این فرآیند راهنمایی کنید، به او کمک کنید قبل از تصمیم گیری، مزایا و معایب را بسنجید!

 

 


 مدیریت پول و بودجه بندی اساسی

 

این یکی از مهارت های ضروری برای توسعه است. به فرزندان خود هر هفته یا هر دو هفته یک مقدار پول جیبی بدهید که آنها باید برای مخارج خود استفاده کنند. اگر می‌خواهند چیزی کمی گران‌تر بخرند، از آنها بخواهید که برای خرید آن پول در جیب خود ذخیره کنند.

یا، می‌توانید با گفتن اینکه به ازای هر مقدار پولی که پس‌انداز می‌کنند، مقدار مشخصی پول برای خرید محصولی به  آن اضافه می‌کنید،و به آنها کمک کنید.

این باعث ایجاد انگیزه بیشتر در آنها می شود. من فکر می کنم مفهوم خرید مقایسه ای نیز تحت مفهوم آموزش به فرزندتان در مورد بودجه بندی قرار می گیرد.

به آنها بگویید چرا گاهی اوقات گزینه های نسبتاً ارزان تری را انتخاب می کنید. هنگامی که آنها می خواهند هنگام خرید چند چیز بخرند، آنها را تشویق کنید که اگر از یک نوع هستند یک یا دو مورد را انتخاب کنند.

این نوع آموزش بودجه بندی این عادت را در کودک شما ایجاد می کند که پول را هدر ندهد و به ارزش آن احترام بگذارد. مهارت های زندگی: آموزش بودجه این عادت را در فرزند شما ایجاد می کند که پول را هدر ندهد و به ارزش آن احترام بگذارد.

آنها از 7 سالگی در مدرسه از طریق دروسی مانند ریاضیات با مفهوم پول آشنا می شوند، اما هیچ کس اهمیت و ارتباط بودجه، برنامه ریزی، پس انداز و ارزش واقعی پول را به آنها نمی آموزد، زیرا آنها هرگز در زندگی واقعی پول را مدیریت نکرده اند.

یک حساب بانکی برای فرزندتان باز کنید، از او بخواهید هر ماه مقداری پول واریز کند (پولی که به عنوان هدیه دریافت می‌شود یا اگر در خانه در انجام برخی کارها کمک می‌کند، می‌توانید مبلغ کمی به آنها بپردازید).

 

 


نحوه خرید

 

همیشه کودک خود را برای خرید مواد غذایی همراه خود ببرید. هنگامی که فرزندتان می‌داند دسته‌های مختلف اقلام در کجا قفسه‌بندی شده‌اند، یک سبد به او بدهید و از او بخواهید چند چیز آسان برای شما تهیه کند.

شما همچنین می توانید فرزند خود را مسئول خرید چند چیز در هر ماه کنید. نمونه هایی از این می تواند تنقلات و آب میوه ها باشد. پس از اتمام، به آنها آموزش دهید که چگونه هزینه آن را پرداخت کنند!

و مهمترین نکته – فراموش نکنید که خودتان خرید هوشمند را مدل کنید!

 

مهارت هاي زندگي

 

 


 آنها را در آشپزی ساده شرکت دهید

 

بچه ها هم می توانند آشپزی کنند! موافق نیستی؟

و می توانید با چیزهای ساده شروع کنید! به کودک خود بیاموزید که چگونه ساندویچ کره بادام زمینی و مربای خود را درست کند، به او بیاموزید چگونه یک تکه نان را کره بمالد و چگونه سالاد درست کند.

از آنها بخواهید سبزی ها را پاک کنند، لیموها را فشار دهند و سبزیجات خرد شده را کنار هم بگذارند تا سالاد درست کنند.

همچنین می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید تا در پخت غذا، در اختیار گذاشتن مواد در حین آشپزی یا تمیز نگه داشتن میز آشپزخانه در حین تهیه غذا به شما کمک کنند.

 

 


 اهمیت حفظ محیط زیست

 

القای اهمیت محیط زیست و پایداری در سنین پایین به کودک شما می آموزد که نسبت به سیاره زمین محبت بیشتری داشته باشد. با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی در خانه به فرزند خود بیاموزید که چرا حفظ محیط زیست ضروری است. آنها را وادار کنید تا در هر کاری که انجام می دهند عادات سازگار با محیط زیست را تمرین کنند.

همچنین می توانید آنها را وادار به انجام فعالیت های محیطی مانند باغبانی و جمع آوری زباله برای انداختن در سطل کنید. اگر حیاط دارید، بخشی از حیاط را به آنها بدهید تا هر چه دوست دارند در آن بکارند.

به آنها کمک کنید بذر بکارند و وظیفه آبیاری گیاهان را بر عهده بگیرند. اگر حیاط ندارید، همیشه می توانید از گلدان های کاشت استفاده کنید.

مهارت های زندگی: به فرزند خود بیاموزید که چرا حفظ محیط زیست ضروری است. آنها را وادار به تمرین عادات دوستدار محیط زیست کنید.

 

 


وظایف را به طور مستقل به پایان برسانید

 

اجازه دهید فرزندانتان وظایف خود را انجام دهند. بگذارید خودشان کیف مدرسه شان را ببندند، تخت خودشان را درست کنند و حتی ناهارشان را خودشان بیاورند!

می توانید این کار را با کمک کردن به هر کار کمی هیجان انگیز انجام دهید. برای آنها ملافه و کوسن های جدید با موضوع کارتونی یا فیلمی که دوست دارند بخرید.

یک ایستگاه ساندویچ یا یک ایستگاه پنکیک برای صبحانه با میوه های خرد شده، مربا، شربت، اسپری و غیره داشته باشید، تا آنها بتوانند بشقاب خود را درست کنند و آن را همانطور که دوست دارند بخورند.

 

 


نحوه تعامل با مردم

 

همه ما به کودکان در مورد خطر غریبه ها آموزش داده ایم، اما با توجه به اینکه هر فردی که در بزرگسالی با او نزدیک هستیم، در مقطعی برای ما غریبه بوده است، این چندان منطقی نیست.

در عوض، به فرزندان خود بیاموزید دقیقاً همان کاری را که بزرگسالان انجام می دهند انجام دهند. به آنها بیاموزید که بین غریبه های خوب و غریبه های بد تفاوت قائل شوند. به آنها بیاموزید که چگونه با غریبه های خوب ارتباط برقرار کنند.

به آنها بیاموزید که چگونه دوست پیدا کنند، چگونه با بزرگسالان خوب رفتار کنند و چگونه باید با این افراد تعامل کنند.

اگر در مورد آن فکر کنید، وظیفه ای که ما هر روز انجام می دهیم این است که در تعامل با مردم باشیم. اگر این را در سنین پایین به کودکان آموزش ندهیم، ممکن است مهارت های اجتماعی مثبتی در آنها ایجاد نشود.

 

 


نظافت و سایر کارهای خانه

 

حالا میدونم به چی فکر میکنی درگیر کردن بچه ها در فعالیت های نظافتی واقعاً سخت است! ما موافقیم. اما ما به شما اطمینان می دهیم که تلاش شما ارزش آن را دارد!

از کوچک شروع کنید و فقط از آنها بخواهید که اتاقشان را تمیز نگه دارند، تختشان را مرتب کنند و مطمئن شوند که هر چیزی که دارند در جای درست خود قرار دارد. سپس می‌توانید از آن‌ها بخواهید ظرف‌هایی را که بعد از غذا خوردن استفاده می‌کنند، تمیز کنند.

شما می توانید از آنها بخواهید که یک روز میزها را گردگیری کنند و از آنها بخواهید که زباله ها را روی دیگری بیرون بیاورند. همچنین می توانید از آنها بخواهید که میز را به هر شکلی که فکر می کنند بهترین است بچینند و از آنها بخواهید که با آن خلاقیت به خرج دهند

از آنها بخواهید در کارهایی مانند اینها شرکت کنند تا به شما کمک کنند .مهم است که این فعالیت ها را هم در چارچوب کمک هزینه و هم در خارج از آن تمرین کنید، بنابراین فرزند شما یاد می گیرد که فقط کمک کند بدون اینکه در ازای آن چیزی به او داده شود.

 

 


 آداب اولیه و نحوه سفارش در رستوران

 

به کودک خود بیاموزید که چگونه در رستوران رفتار کند و چگونه سفارش دهد. از آنها بخواهید سفارشات خود را سفارش دهند و تصمیم بگیرند که چه چیزی می خواهند بخورند.

همچنین به آنها بیاموزید که چگونه با قاشق و چنگال غذا بخورند،

 

 


نحوه استفاده از نقشه ها

 

رفتن به جایی؟ با آموزش مسیرهای اطراف خانه به فرزندانتان شروع کنید و این را بخواهید دفعه بعد که آنها را رها کردید شما را به خانه یا مدرسه راهنمایی کنند، امتحان کنید.

سپس می توانید اطمینان حاصل کنید که فرزندتان نحوه خواندن نقشه را یاد می گیرد و همچنین نحوه استفاده از GPS و پیروی از دستورالعمل های آن را به او یاد می دهید.

 

 


لباس های خود را بشویید، بشویید، بشویید

 

آنها را در کارهای خانه مانند شستن لباس ها شرکت دهید. می توانید به آنها یاد دهید که چگونه ماشین لباسشویی را روشن کنند، چه نوع لباس هایی را جداگانه بشویید، چه مقدار مواد شوینده استفاده کنند، چگونه خشک کن را روشن کنند و غیره.

 

 


اصول سفر

 

جدای از ناوبری، فرزند شما باید اصول اولیه سفر را بداند.

از یادگیری دوچرخه سواری گرفته تا یادگیری نحوه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، مطمئن شوید که فرزندتان می داند چگونه این کارها را در کنار مسیرها انجام دهد. نحوه خرید بلیط مترو یا اتوبوس را به آنها بیاموزید، اصول اولیه قطار یا اتوبوس مترو را از مدرسه به خانه شما بیاموزید.

اینها مهارت های مهمی هستند که فرزند شما برای بعداً و همچنین برای مواقع اضطراری به آنها نیاز خواهد داشت.

 

مهارت هاي زندگي

 


 نگاه کردن به موقعیت ها از دیدگاه دیگران

 

وقتی فرزندتان در مورد مشکلی که با دوستش داشته است یا مشکلی که او شاهد آن بوده است به سراغ شما می آید، او را تشویق کنید که از دید دیگران به موقعیتی که روی داده است نگاه کند.

حتی در هر فرصتی که به دست می آورید واکنش های احساسی افراد را توضیح دهید. توضیح دهید که چرا شخصی غمگین یا عصبانی است.

این امر توانایی حل مسئله و سطح درک آنها از اطرافیان را تا حد زیادی افزایش می دهد.

 

 


 انعطاف پذیری و سازگاری

 

یکی دیگر از مهارت های مهم این است که به کودک خود بیاموزید که انعطاف پذیر باشد. چگونه می توانید این کار را انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که کودک خود را همیشه با راه حل ها تغذیه نمی کنید.

به فرزندتان قدرت دهید تا خودش مشکل را حل کند تا در زمان آمدن با چالش ها آماده باشد. آنها باید تاب آوری را یاد بگیرند تا با تغییرات مختلف و محیط های مختلف سازگار شوند. مطمئن شوید که یک کانال ارتباطی باز دارید تا بفهمید در فرزندتان چه می‌گذرد و به او کمک کنید – و البته، به عنوان والدین، شما نیز باید رفتار انعطاف‌پذیری را در خانه مدل کنید!

 

 


نتیجه

 

زمانی که کودک شش یا هفت ساله می‌شود، پایه‌های شخصیتی خود را توسعه داده است و این نوع رشد مهارت‌های زندگی واقعاً ویژگی‌های شخصیتی مثبت را افزایش می‌دهد.

در این سن، فرزند شما باید در نحوه عملکردش در داخل خانه نسبتاً مستقل باشد. آنها همچنین باید از قوانین ایمنی که شما برای آنها وضع می کنید پیروی کنند، که نشان دهنده ویژگی شخصیتی درک و استدلال است.

 

 

پرسشنامه ارزشیابی دوره های مجازی برخط (آنلاین) 10 مرداد 1401 شهید بهشتی جم

دیدگاهتان را بنویسید