سلامت روان چیست و چرا برای خانواده شما مهم است؟

سلامت روان

سلامت روان چیست و چرا برای خانواده شما مهم است؟

 


 

 


 

 

 

 


 

 

 سلامت روان

 

 

بخش قابل توجهی از زندگی فرزندانمان که در آن ما به عنوان والدین می توانیم به رشد آنها کمک کنیم در حوزه سلامت روان است. سلامت روان با سایر مؤلفه‌های سلامت ما از جمله سلامت عاطفی، رابطه‌ای، فیزیکی و معنوی ارتباط دارد. هر کدام از اینها تأثیر عمیقی بر دیگری دارد. اگر کسی تعادل نداشته باشد، سلامت روانی فرزندان ما می تواند از مرکز خارج شود. بنابراین، ما باید تلاش کنیم تا هر یک از این مولفه‌ها در زندگی فرزندانمان در تعادل باشند. ( سلامت روان چیست و چرا برای خانواده شما مهم است؟ )


نبرد برای ذهن بچه های ما

 

ما درگیر یک نبرد روحانی برای ذهن فرزندانمان هستیم. فقط با نگاه کردن به جامعه امروزمان، به راحتی می توان تشخیص داد که جنگی برای ذهن ما وجود دارد. در هر مرحله از کتاب ها، فیلم ها و موسیقی، محتوای سوال برانگیز وجود دارد. اخلاق و اخلاق مشکوک فراوان است. اعمالی که کتاب مقدس در برابر آنها ایستاده است در حال تبدیل شدن به یک هنجار است. اما چرا چنین نبردی در ذهن بچه های ما به راه افتاده است؟ به این دلیل است که چیزی بسیار مهم در خطر است – روح آنها. ( سلامت روان چیست و چرا برای خانواده شما مهم است؟ )

نبرد برای ذهن بچه های ما شبیه مبارزه با میکروب ها است. محققان کشف کرده اند که اگر مستقیماً به میکروب ها حمله کنید، میکروب ها را تقویت می کند. با این حال، اگر پاسخ ایمنی بدن به میکروب ها پشتیبانی شود، تنها در این صورت می توان میکروب ها را شکست داد. بسیار مهم است که به بدن آموزش دهیم چگونه با میکروب ها مبارزه کند تا بر آنها غلبه کند. ما با گناه به همان شیوه مبارزه می کنیم. حمله به گناه از طریق رفتار فقط آن را قوی تر و قوی تر می کند. اگر ضد حمله از قلب شروع شود، با آموختن عشق به خدا، پاسخ طبیعی به گناه ایجاد می شود و می توانیم بر آن غلبه کنیم. سلامت معنوی ما سلامت روانی ما را هدایت می کند.

زندگی ای بسازید که در آن شما و فرزندانتان بتوانید در میان هرج و مرج آرامش پیدا کنید. ما می توانیم با چسبیدن به لنگری که مسیح عیسی است در برابر استرس، ناامیدی، شکست و آزمایش مقاوم باشیم. سلامت روان، در هسته خود، از اینجا شروع می شود. ( سلامت روان چیست و چرا برای خانواده شما مهم است؟ )

 

 


تعریف سلامت روان

 

 

سازمان بهداشت جهانی سلامت روان را اینگونه تعریف می کند:

«وضعیت رفاهی که در آن هر فردی توانایی‌های بالقوه‌اش را درک می‌کند، می‌تواند با استرس‌های عادی زندگی کنار بیاید، می‌تواند به طور مولد و ثمربخش کار کند و می‌تواند به جامعه خود کمک کند.»

 

سلامت روان همه چیز در مورد احساس، تفکر و رفتار یک فرد است. این در مورد بهزیستی عاطفی، شناختی و رفتاری است.( سلامت روان چیست و چرا برای خانواده شما مهم است؟ )

سلامت روان توانایی فرد برای عبور از فراز و نشیب ها و لحظات غیرمنتظره زندگی است. افراد دارای سلامت روانی خوب می توانند روابط سالمی با دیگران داشته باشند – حل تعارض، برقراری ارتباط، و پردازش طرد شدن، ناامیدی، و انواع دیگر احساسات. درک این احساسات و پردازش آنها به روش های سالم و مثبت می تواند به فرد کمک کند تا به جای واکنش به یک موقعیت، واکنش نشان دهد. افرادی که از سلامت روانی خوبی برخوردارند با استفاده از ذهنیت امیدوارانه و خوش بینانه با زندگی درگیر می شوند.


حباب های فکری

 

اگر به طور دیگری به آن فکر کنیم، همه ما کارتون هایی را دیده ایم که در آن افکار یک شخصیت در داخل حباب های فکری ابر شکل ظاهر می شود. تصور کردن ایده‌های خود و فرزندانمان به‌عنوان حباب‌های فکری می‌تواند راهی عالی برای بررسی آنچه در هر لحظه در ذهن ما اتفاق می‌افتد باشد و می‌تواند به ما قدرتی بر افکار منفی بدهد.

هر روز هر یک از ما ده ها هزار حباب فکری داریم. به نظر می رسد برخی از حباب ها تقریباً بلافاصله ظاهر می شوند و ناپدید می شوند، در حالی که برخی دیگر برای مدت طولانی در اطراف معلق می مانند. برخی از حباب های فکر در نهایت از دهان ما خارج می شوند و کلمات را تشکیل می دهند. سلامت روان در مورد یادگیری رشته های ضروری است زیرا ما حباب های فکری متعدد خود را مدیریت می کنیم.

یکی از راه هایی که می توانیم حباب های فکری خود را مدیریت کنیم هدایت آن هاست. بله، شما و فرزندانتان می توانید افکار خود را بگویید که کدام راه را انتخاب کنید! ( سلامت روان چیست و چرا برای خانواده شما مهم است؟ )

 


هدایت حباب های فکر ما

 

یک مثال عالی از کتاب مقدس فیلیپیان 4 است. در این فصل، پولس می‌گوید در مورد چیزهایی فکر کنید که درست، محترمانه، عادلانه، خالص، دوست‌داشتنی، قابل ستایش، عالی یا شایسته ستایش هستند. وقتی موضوعاتی از این دست را برای فکر کردن انتخاب می کنیم، حباب های فکری ما در جهت سالم شناور می شوند. اما زمانی که مضامین فکری نادرست، ناپسند، ناپاک یا زشت را انتخاب می کنیم، حباب های فکری ما مسیری ناسالم را دنبال می کنند.

مضامین افکار ما تحت تأثیر آنچه انتخاب می کنیم به آن فکر کنیم. به همین دلیل است که فرزندان شما به دوز منظم «ویتامین O» (خوش‌بینی) نیاز دارند. خوش بینی به این نیست که آرزو کنید یا سر خود را در شن و ماسه پنهان کنید، زمانی که همه چیز در اطراف شما چالش برانگیز است. خوش بینی در مورد این است که این امید را حفظ کنیم که می تواند چیز خوبی از شرایط ما حاصل شود، حتی زمانی که وضعیت تلخ به نظر می رسد.( سلامت روان چیست و چرا برای خانواده شما مهم است؟ )

اینکه خدا بر زندگی ما حکومت کند به این معنی نیست که روزهای سخت از بین خواهند رفت. گاهی اوقات همه چیز بهتر می شود، اما حتی اگر اینطور نباشد، خدا در درد ما با ما همراه می شود. مشکلات ما “سبک و لحظه ای” است (دوم قرنتیان 4: 17)، با توجه به برنامه های خدا برای ابدیت.

فرزندان شما برای سلامت روانی، معنوی، رابطه ای و عاطفی خود باید بدانند که خداوند هرگز آنها را رها نخواهد کرد تا به تنهایی با زندگی روبرو شوند.

سلامت روان برای عملکرد خانواده ها حیاتی است. محیط خانواده می تواند نقش تعیین کننده ای در ایجاد سلامت روانی مثبت برای هر یک از اعضای خانواده، به ویژه کودکان داشته باشد. روابط درون خانواده به ما کمک می کند که احساس ارزشمندی و ارزش داشته باشیم. همانطور که با خانواده خود درگیر می شویم، یاد می گیریم که چگونه یکدیگر را درک کنیم. این تعاملات با خانواده های ما باعث ایجاد هوش هیجانی و ارتباطات عمیق تر با آنها و با دیگران خارج از خانه می شود.

تجربیاتی که با خانواده خود داریم به ما بینشی نسبت به سایر تجربیات، نظرات و سلامت روان می دهد. ما یاد می‌گیریم که چگونه در برابر تفاوت‌های بین مردم باز باشیم و چگونه آن تفاوت‌ها را کنترل کنیم تا بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم. این تجربیات به ما می آموزد که چگونه به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته باشیم تا آنچه را که در حباب های فکری ما اتفاق می افتد بیان کنیم و بفهمیم که در حباب های فکر دیگران چه اتفاقی می افتد. ( سلامت روان چیست و چرا برای خانواده شما مهم است؟ )

 


دیدگاه معنوی سلامت روان

 

از منظر معنوی، سلامت روان ناشی از آگاهی از این است که همه ما فرزندان خدا هستیم و هر یک از ما نقش های مهمی داریم. ما نباید خود را با سایر اعضای خانواده خود مقایسه کنیم و ارزیابی کنیم که آیا در کاری بهترین یا بدترین هستیم. در عوض، ما باید به اهمیت و ارزش هر فرد در خانه خود توجه کنیم. بچه‌های ما باید احساس کنند که در خانه دوستشان دارند و پذیرفته شده‌اند، نه اینکه با این ایده که ممکن است در مهارت یا استعداد خاصی بهترین نباشند، تهدید شوند. همیشه رقابت کردن و تلاش برای بهتر شدن در چیزی خوب است، اما فرزندان ما باید این کار را برای رشد شخصی انجام دهند، نه برای یافتن ارزش در دنیا.

همانطور که تجربیات زندگی را به عنوان یک خانواده به اشتراک می گذارید – خواه استراحت با هم در روز شنبه یا اشتراک در یک سفر کمپینگ – این با هم بودن جنبه هایی از سلامت روان را ایجاد می کند که تأثیر مثبتی بر زندگی فرزندان شما خواهد داشت. هنگامی که به عنوان یک خانواده از نظر روانی سالم هستید، به تعادل استراحت و فعالیت می خواهید. هنگامی که این تعادل به هم می خورد، سلامت روان شما نیز می تواند از مرکز خارج شود.

برای اینکه بتوانیم به فرزندانمان در داشتن سلامت روان کمک کنیم، ما به عنوان والدین باید ابتدا از سلامت روانی مثبت برخوردار باشیم. مهماندار هواپیما را در هواپیما تصور کنید. هنگامی که آنها ایمنی خود را با ماسک های اکسیژن انجام می دهند، همیشه به شما دستور می دهند که ابتدا ماسک خود را بپوشید و سپس به کودکان خود کمک کنید. در مورد سلامت روان هم همینطور. والدین باید ابتدا روی سلامت روانی خود کار کنند تا ما هم به فرزندان خود بیاموزیم که این کار را انجام دهند. لیوان ها را نمی توان از یک پارچ خالی پر کرد، و همچنین اگر چیزی برای ریختن در آنها نداشته باشیم، بچه های ما هم نمی توانند پر شوند.

 


چه چیزی به سلامت روان در کودکان کمک می کند؟

 

موارد زیر فهرستی از چندین مورد است که به سلامت روانی مثبت در کودکان ما کمک می کند:

  1. سپاسگزاری: این مهمترین ویژگی از همه ویژگی هایی است که به سلامت روانی مثبت کمک می کند. کتاب مقدس به ما می گوید که با نگرش شکرگزاری و شکرگزاری زندگی کنیم
  2. یک برنامه زمانی متعادل که به شما امکان استراحت کافی را می دهد: مطمئن شوید که کودکان شما به میزان مناسب برای سن و مرحله خود می خوابند.
  3. داشتن یک رژیم غذایی سالم: یک رژیم غذایی سالم سوختی برای عملکرد مغز فراهم می کند.
  4. ورزش، بازی، سرگرمی‌ها و فعالیت‌ها: مطمئن شوید که فرزندانتان زمانی برای ورزش و بازی دارند. اجازه دهید فعالیت هایی را که به آنها علاقه دارد دنبال کنند. سرگرمی هایی مانند هنر، رقص، ساخت و ساز و
  5. ساخت و ساز می تواند فرزندان شما را درگیر کند و مهارت های جدیدی را به آنها بیاموزد.
  6. گوش دادن به موسیقی مثبت و نشاط‌آور: موسیقی‌ای که کودکان ما به آن گوش می‌دهند می‌تواند تفکر آنها را شکل دهد.
  7. به آنها فرصت‌های رهبری بدهید: فرصت رهبری به کودکان کمک می‌کند تا مالکیت تصمیمات خود را بگیرند و به آنها فرصت یادگیری و رشد می‌دهد.
  8. گوش دادن واقعی به بچه هایمان: برای گوش دادن به حرف های بچه ها وقت بگذارید.
  9. کلمات تشویق کننده: به جای اینکه فرزندتان چه کاری انجام می دهد، مشاهده کنید که چه کسی است. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: “من عاشق لبخند تو هستم!” بازخورد خوب به روابط خوب کمک می کند.
  10. مربیان بیرون از خانه: تأثیرات مثبت بیرون از خانه می تواند به فرزندان شما دیدگاه های متفاوتی بدهد و آنها را تشویق به رشد کند.
  11. مشارکت در مدرسه و کلیسا: بخشی از چیزی بودن می تواند به کودک کمک کند احساس ارزشمندی کند.
  12. استفاده از 7 ویژگی فرزندپروری مؤثر: به عنوان یک والدین، می توانید از 7 ویژگی فرزندپروری مؤثر برای کمک به سلامت روان فرزند خود استفاده کنید. تعادل حساسیت و گرما، همراه با مرزها و محدودیت‌ها، می‌تواند به کودک شما کمک کند تا فردی گردتر و دارای سلامت روانی خوب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید